Deel dit artikel via: Facebook Twitter Pinterest
Landal GreenParks, in Nederland marktleider met 47 vakantieparken, verdubbelt het investeringstempo. Nieuwe parken worden geopend en bestaande worden uitgebreid met grotere huizen voorzien van meer luxe.
Het geld wordt in luxe gepompt omdat de groei volgens algemeen directeur Thomas Heerkens aan de bovenkant van de markt zit. 'We zijn thuis meer comfort gewend. Een breedbeeldtelevisie en vaatwasmachine: dat willen we op vakantie ook.' Daarom worden vooral keukens, badkamers en interieurs vervangen. Met een verdubbeling van de investeringen van de afgelopen drie of vier jaar wil Heerkens klaar zijn voor de periode na de crisis. Hij verwacht dat de markt nu weer aantrekt. 'De tweede helft van 2010 was al veel beter dan de eerste helft. We hebben nu ook al meer vooruitboekingen.'
Piste
Landal, dat in totaal 68 parken heeft in Nederland, Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk en Tsjechië, bouwt er ook het komend jaar twee of drie bij. Ook in Nederland is er volgens Heerkens nog ruimte voor nieuwe parken: dit jaar opent een nieuw park bij het Friese Terherne en in het Duitse Winterberg is vóór de Kerst een park geopend met 120 huizen vlakbij de piste. Dat zullen er 200 worden. Voor grote investeringen, zoals in nieuwe parken, zoekt het bedrijf steeds particuliere investeerders. Landal kan verder leunen op de Amerikaanse moedermaatschappij Wyndham Worldwide, dat een notering heeft aan de beurs in New York. Dat neemt zelf ook aanbieders van vakantiehuizen over, zoals Hoseasons en James Villas in Engeland en ResortQuest in de Verenigde Staten.
Omzetgroei
Hoewel Landal Greenparks de afgelopen jaren groei wist vast te houden, heeft het wel last ondervonden van de economische crisis. Na een omzetgroei van 9% in 2008, liep die het jaar daarop terug naar zo'n 5%. Afgelopen jaar was de groei nog iets minder, aldus Heerkens. Daarmee doet Landal het relatief goed. Kende de markt in 2009 nog een kleine plus, vorig jaar was er sprake van krimp, geeft de Landal-directeur aan. Aanbieders van vakantiehuisjes profiteren ervan dat mensen dichter bij huis op vakantie gaan. Hotels hebben door de crisis een hardere klap gehad. Campings deden het de afgelopen twee jaar goed, maar verliezen op de lange termijn terrein.
Luxesegment
Ook de directe concurrenten van Landal GreenParks investeren in het luxesegment. Center Parcs breidt bijvoorbeeld uit in luxere woningen. De nummer drie in de Nederlandse markt, Roompot, koopt vakantieparken in binnen- en buitenland en renoveert bestaande parken met financiële steun van grootaandeelhouder AAC Capital Partners. Hoewel Landal ook glijbanen en speelhallen bijbouwt, richt het bedrijf zich niet op meer entertainment, zegt Heerkens. 'Landal staat bekend om natuur, rust en ruimte. De trend is dat meer families en vriendengroepen met elkaar op vakantie gaan, daarom bouwen we grotere vakantiehuizen. Daarnaast verwachten we veel van 55- en 60-plussers, die met zijn tweeën komen of met de kleinkinderen.'
Bron: FD.nl
Deel dit artikel via: Facebook Twitter Pinterest
De Parkvakanties redactie onder leiding van Suzanne van Duijn. Boordevol vakantiepark inspiratie, ervaringen, tips, nieuws & méér. Wij ♥ van vakantieparken!
KERST DEALS BIJ LANDAL 👉 PROFITEER ➡ BEKIJK DEALS